Πως να λέτε “όχι” στη δουλειά

Είναι γεγονός ότι οι εταιρείες στις μέρες μας περιμένουν από τους υπαλλήλους τους να κάνουν περισσότερα σε λιγότερο χρόνο. Από τους απλούς υπαλλήλους μέχρι τους διευθυντές τμημάτων, οι εργαζόμενοι λένε “ναί” στις διάφορες απαιτήσεις επειδή θέλουν να παρουσιάσουν ομαδικό πνεύμα, να δείξουν πρόθυμοι ή απλά θέλουν να είναι ευγενικοί.

Το να λέει κανείς όμως “όχι” είναι μερικές φορές πολύ χρήσιμο. Η αλήθεια είναι ότι οι άνθρωποι πρέπει να αλλάξουν τη συνήθειά τους να λένε “ναί” και να συμφωνούν στα πάντα. Με το να λέει κανείς “όχι”, μπορεί να εστιάσει καλύτερα στους προσωπικούς και επαγγελματικούς του στόχους. Υπάρχουν περιπτώσεις που τα “ναί” μπορούν να λειτουργήσουν αρνητικά στην καριέρα μας.

Αφιερώστε το χρόνο και σκεφτείτε προσεκτικά προτού δεσμευτείτε σε κάποιο νέο έργο και ταυτόχρονα αναλογιστείτε τις συνέπειες από μια πιθανή άρνησή σας. Με το να αποδέχονται και να αναλαμβάνουν πολλές εργασίες, οι πιο νέοι εργαζόμενοι έχουν την ευκαιρία να αποδείξουν την αξία τους. Για τους παλαιότερους όμως και πιο έμπειρους εργαζόμενους, υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο να αναλαμβάνουν κάτι που απαιτεί τη μοναδική τους πραγματογνωμοσύνη και στο να κάνουν κάτι που μπορεί να έρθει εις πέρας και από οποιονδήποτε άλλο εργαζόμενο.





Συνήθως, οι εργαζόμενοι που πρωτοξεκινούν σε ένα χώρο συμφωνούν σε διάφορες εργασίες που μπορεί να είναι και άσχετες με το αντικείμενό τους. Αλλά με τον καιρό, όσο πιο επιτυχημένος είσαι τόσο περισσότερα σου ζητούν να κάνεις, επομένως τόσο μεγαλύτερη είναι και η ανάγκη να λες “όχι”. Για παράδειγμα, αν είστε υπεύθυνος τμήματος και σας ζητηθεί να αλλάξετε το μελάνι του εκτυπωτή, έχετε την επιλογή να απορρίψετε το αίτημα και να αφήσετε κάποιο νεότερο υπάλληλο να το αναλάβει.

Πριν αρνηθείτε, παρουσιάστε τις τρέχουσες υποχρεώσεις σας και ζητείστε από τον υπεύθυνό σας να βάλει προτεραιότητες στα πράγματα με τα οποία πρέπει να ασχοληθείτε. Πρέπει να καταστήσετε σαφές ότι δεν θέλετε να αρνηθείτε, αλλά ταυτόχρονα πρέπει να είστε ρεαλιστής με το χρόνο σας. Αν κάποιοιος ανώτερός σας σας ζητήσει να αναλάβετε ένα νέο έργο ενώ ήδη ασχολείστε με κάτι διαφορετικό, πείτε ότι θα θέλατε να το αναλάβετε, αλλά ότι έχετε μια υποχρέωση που πρέπει να φέρετε εις πέρας.

Αφού αρνηθείτε, προσπαθείστε να βοηθήσετε το άλλο άτομο να επιλύσει το πρόβλημά του. Αν είναι εφικτό, παρουσιάστε μια εναλλακτική λύση ή συστήστε κάποιο άλλο άτομο που θα μπορούσε να βοηθήσει.

Επιπλέον, πείτε το “όχι” σε μια κατ’ ιδίαν συνάντηση. Με την ηλεκτρονική αλληλογραφία η επιθυμία σας να βοηθήσετε το άλλο άτομο, δεν θα μπορέσει να φανεί και ίσως δημιουργηθούν παρεξηγήσεις.

Μη φοβάστε να τραβήξετε όρια ανάμεσα στην επαγγελματική και την προσωπική σας ζωή, ειδικά αν είστε σε ένα περιβάλλον όπου οι εργαζόμενοι συναναστρέφονται κοινωνικά. Η καλύτερη δικαιολογία που θα μπορούσατε να δώσετε είναι η οικογένειά σας, είναι δύσκολο να αρνηθεί κανείς κάτι τέτοιο.


Πηγή: e-biografiko.gr



Σχετικά Άρθρα: