Οι Εμπειρίες μου από τη Δημιουργία Επιχείρησης Δωματίων Απόδρασης

Πριν από ενάμισι χρόνο επισκεφθήκαμε με την παρέα το πρώτο μας δωμάτιο απόδρασης στην Αθήνα. Το πρώτο πράγμα που ένιωσαν οι περισσότεροι είναι ότι αποτελεί έναν εξαιρετικό και ενεργητικό τρόπο διασκέδασης.

Προσωπικά το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα είναι πως εν δυνάμει αποτελεί έναν επικερδή κλάδο δραστηριοποίησης. Ο λόγος είναι απλός. Αν βγάλουμε στην άκρη το αρχικό κόστος επένδυσης, τότε η επιχείρηση δωματίων απόδρασης δεν έχει μεταβλητό κόστος κάθε μήνα. Μπαίνει η ομάδα, παίζει, βγαίνει. Φτιάχνεις το δωμάτιο, μπαίνει η επόμενη ομάδα και πάλι το ίδιο. No variable costs! Βέβαια, μεταβλητό κόστος δεν υπάρχει, αλλά σταθερό υπάρχει και σίγουρα πρέπει να εκτιμηθεί.

Καθώς περνούσε ο καιρός, η ιδέα στο μυαλό μου ζύμωνε καθημερινά. Το επόμενο πράγμα που έμελλε να κάνω είναι να εκπονήσω μία μελέτη σκοπιμότητας σχετικά με την επιχείρηση. Ποιες είναι οι προβλεπόμενες πωλήσεις? Ποια τα προβλεπόμενα συνολικά έξοδα? Εισφορές και φορολογία? Αξίζει να το κάνω? Στρώθηκα, λοιπόν, και προσπάθησα να τα περάσω στο excel, προκειμένου να έχω απτά στοιχεία.

Ξεκίνησα, λοιπόν, με το να κάνω κάποιες βασικές ερωτήσεις.

Ερώτηση 1. Σε ποια γεωγραφική περιοχή θα γίνει το δωμάτιο απόδρασης?

Ήμουν ανάμεσα στην Αθήνα και τη Ρόδο. Η Αθήνα έχει μια ήδη ώριμη αγορά με υψηλή ζήτηση, αλλά ο ανταγωνισμός είναι υψηλός. Περισσότερα από 250 δωμάτια προσφέρονται στην Αθήνα, ενώ κάποιες επιχείρήσεις είναι μεγαθήρια, όπως το Mindtrap και το Trapped. Η Ρόδος από την άλλη έχει 14 δωμάτια απόδρασης, άρα λιγότερο ανταγωνισμό συγκριτικά με την Αθήνα, αλλά πολύ χαμηλότερη ζήτηση. Αποφάσισα πως καλύτερο είναι να επενδύσω στη Ρόδο και να κινηθώ σε πιο ασφαλή επίπεδα.

Ερώτηση 2. Πού θα γίνει η επιχείρηση?

Η επιχείρηση αποφάσισα να γίνει σε χώρο ιδιόκτητο 80 τ.μ. στο κέντρο της Ρόδου, αλλά όχι σε τουριστική περιοχή. Το αρνητικό σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι δεν είμαι σε τουριστική περιοχή, αλλά από την άλλη δεν θα έχω στο μυαλό μου να πληρώνω ενοίκια. Ας το πάμε εκ του ασφαλούς, μειώνοντας τα σταθερά έξοδα.

Ερώτηση 3. Ποιες είναι οι εκτιμώμενες ετήσιες πωλήσεις?

Αυτή η ερώτηση είναι ύψιστης σημασίας. Προκειμένου να εκτιμήσω τις πωλήσεις, έθεσα benchmark τους συναγωνιστές. Δεδομένου ότι μπορώ να γνωρίζω την τιμολογιακή πολιτική των άλλων δωματίων απόδρασης στη Ρόδο μέσα από τις ιστοσελίδες τους, έχω λύσει ένα σημαντικό κομμάτι της εξίσωσης. Το επόμενο βήμα είναι να υπολογίσω πόσα άτομα έχουν παίξει κάθε δωμάτιο απόδρασης κάθε εταιρείας στη Ρόδο. Πώς θα το κάνουμε λοιπόν αυτό, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν πρωτογενείς και δευτερογενείς έρευνες?

Σε αυτό το σημείο μας βοηθάνε οι ίδιοι οι συναγωνιστές. Μετά από κάθε παιχνίδι απόδρασης, οι ομάδες βγάζουν φωτογραφία κρατώντας κάποια στοιχεία από το δωμάτιο που έπαιξαν. Αν, λοιπόν, ξεκινήσω από την πρώτη μέρα που άνοιξε ένας συναγωνιστής και καταγράψω κάθε ομάδα που φωτογραφήθηκε, τότε μπορώ να υπολογίσω τον συνολικό αριθμό των ομάδων που έπαιξαν, το μέγεθος της κάθε ομάδας, καθώς και το δωμάτιο απόδρασης που έπαιξαν. Αν έχω τα στοιχεία αυτά και την τιμολογιακή πολιτική της εταιρείας (μιας και άλλη τιμή ανά άτομο έχει ομάδα των 2 ατόμων και άλλη των 5 ατόμων), τότε μπορώ να υπολογίσω και τις συνολικές πωλήσεις ανά δωμάτιο απόδρασης.

Αυτό και έκανα. Πίστευα ότι θα μου πάρει πολύ χρόνο. Τελικά μου πήρε δύο εβδομάδες. Τα συμπεράσματα παρατίθονται συνοπτικά παρακάτω, σχετικά με την επιχείρηση που έθεσα ως βασικό benchmark, γιατί βρίσκεται σε κοντινή τοποθεσία, αναφορικά με τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της.

1. Η επιχείρηση έχει 3 δωμάτια απόδρασης. Στο σύνολό τους, υποδέχθηκαν σε ένα λειτουργικό έτος 1032 ομάδες. Το πρώτο δωμάτιο έπαιξαν 328 ομάδες, το δεύτερο 279 ομάδες και το τρίτο 313 ομάδες. Κατά μέσο όρο (median και average συμπίπτουν) η κάθε ομάδα αποτελείται από 4 άτομα, ανέμεικτων φίλων και διάσπαρτων ηλικιών.

2. Οι πρώτοι 3 μήνες κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, αλλά αργότερα τριπλασιάστηκε ο αριθμός των ομαδων που έπαιζε μηνιαίως.

3. Η συγκεκριμένη επιχείρηση έχοντας σημαντικά τις χαμηλότερες τιμές από οποιονδήποτε άλλο συναγωνιστή, πραγματοποίησε πωλήσεις ύψους 54.471€.

4. Προκειμένου η επιχείρηση να είναι επικερδής, πρέπει να έχει πάνω από 2 δωμάτια. Συνεπώς, δημιουργήσαμε τρία δωμάτια μεσαίας χωρητικότητας, παρά δύο μεγάλα.

Ερώτηση 4: Ποια είναι τα μηνιαία έξοδα?

Τα μηνιαία έξοδα ανέρχονται σε 250€ και περιλαμβάνουν τις εισφορές μου 167€ ως ιδιοκτήτης ατομικής επιχείρησης, τα έξοδα της ΔΕΗ, ΟΤΕ, νερό και λογιστή. Παράλληλα δεν πληρώνω εργαζομένους. Το δωμάτιο απόδρασης το τρέχω μαζί με την κοπέλα μου, με την οποία σύναψα και συμφωνητικό συμβίωσης, προκειμένου να μην πληρώνουμε εισφορές σε εκείνη και να είμαστε νομικά καλυμμένοι.

Κάνοντας αυτές τις ερωτήσεις και πολλές άλλες αντίστοιχες, οι οποίες δεν αναγράφονται στο άρθρο αυτό για να μην κουράσουν, αποφάσισα να κάνω έναρξη της εταιρείας και ξεκινώντας 11/2016, κατάφερα να ανοίξω την επιχείρηση 2/2017.

Ωραία όλα αυτά, έκανα τις αναλύσεις μου, υπολόγισα τους χρηματοοικονομικούς δείκτες μου, τις ταμειακές ροές μου. Ας προχωρήσουμε, όμως στο τι δεν εκτίμησα σωστά και στο τι έμαθα μέσα από όλο αυτό το ταξίδι.

Αυτό που δεν εκτίμησα σωστά είναι τον προυπολογισμό μου. Είχα εκτιμήσει κόστος επένδυσης περίπου 10.000€, αλλά τελικά ξόδεψα 21.000 €. Ένας λόγος είναι ότι είχα εκτιμήσει τα μεγάλα έξοδα και όχι τα μικρά. Επίσης, βγήκα εκτός και στο χρονοδιάγραμμα. Πίστευα ότι θα ανοίξω Ιανουάριο, αλλά ανοίξαμε ένα μήνα αργότερα.

Συνεχίζοντας, σε όλο αυτό το ταξίδι άκουσα όλο τον κοντινό μου περίγυρο να εναντιώνεται στο νέα μου επιχειρηματικό βήμα, χωρίς κάποιο δυστυχώς τεκμηριωμένο επιχείρημα, παρά μόνο κουβέντες βγαλμένες από τα Δελτία Ειδήσεων. Για κάποιο λόγο, όλοι θα χαρούν όταν βρεις δουλειά των 800€, αλλά όχι όταν κινηθείς επιχειρηματικά. Η αλήθεια είναι πως όταν σκέφτεσαι να δραστηριοποιηθείς στην Ελλάδα, ξέρεις την κατάσταση και πως μόνο εύκολη δεν είναι. Οι δικαιολογίες, όμως, είναι για τους αδύναμους.

Μέσα από αυτό το πρώτο μου επιχερηματικό ταξίδι στα δωμάτια απόδρασης, έμαθα πολλά, κυρίως μέσα από τα λάθη μου. Έμαθα πως όταν συνεργάζεσαι με εξωτερικούς συνεργάτες και συνεργεία, απαιτείται οι προσφορές όλες να είναι γραμμένες, γιατί οι περισσότεροι υπόσχονται πολλά και προσφέρουν λίγα. Επίσης, όλοι θέλουν χρονική πίεση.

Επιπρόσθετα, έφτιαξα την ιστοσελίδα της επιχείρησης μόνος, κάτι που μου άρεσε απίστευτα και ένιωσα περήφανος για εμένα, καθώς δεν το είχα ξανακάνει στο παρελθόν. Πλέον μπορώ και να ασκήσω search engine optimization για καλύτερο ranking. Το πιο σημαντικό? Αν και κάνω πλέον δύο δουλειές, νιώθω πολύ χαρούμενος που είμαι ελεύθερος και δεν εξαρτώμαι από κανέναν. Το πρωί είμαι πράκτορας σε μεγάλο τουριστικό γραφείο και το βράδυ game master κάνοντας και υποκριτική.

Δεν ξέρω πώς θα πάει η επιχείρηση, αλλά ένα είναι σίγουρο. Νιώθω περήφανος που το έκανα και αν είχα ακούσει τον περισσότερο κόσμο και δεν το είχα κάνει, θα το είχα μετανιώσει. Ακόμα και αν αύριο κλείσω την επιχείρηση και χάσω όλα τα λεφτά που επένδυσα.

Τέλος, σε όλο το ταξίδι, προσπάθησα να βρω λόγους να μην προχωρήσω στην υλοποίηση, παρά να επιβεβαιώνω τον εαυτό μου τυφλά. Αυτό με βοήθησε σημαντικά στο να βλέπω πράγματα που ίσως δεν πάνε βάση πλάνου. Σε κάποιο βαθμό τα κατάφερα. Και κάτι πολύ σημαντικό που βλέπω. Δεν θα μείνουν ποτέ όλοι οι πελάτες ευχαριστημένοι. Είναι, όμως ύψιστης σημασίας να έχω τα αυτιά μου ανοιχτά και να ακούω τα σχόλια των πελατών, προκειμένου να προσθέσω ή να αφαιρέσω πράγματα και γρίφους, στοχεύοντας στην όσο δυνατόν αξέχαστη εμπειρία των πελατών στα παιχνίδια απόδρασης του MyEscape.


Πηγή: e-biografiko.gr



Σχετικά Άρθρα: